per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2012-12-01
1
1
1
20
14592
Original Article
نقش و تاثیر عوامل سازمانى موثر بر موفقیت نوآورى در صنعت دفاعى
Investigating the Roles and Ranks of Organizational Factors in the Success of Incremental and Radical Innovations in Iran's Defense Industries
فرهاد نظری زاده
f.nazarizadeh@yahoo.com
1
محمد مهدی نژاد نوری
2
سید رضا حجازی
rehejazi@ut.ac.ir
3
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
نوآوری یکى از موضوعات کلیدى در گذار به سوى موج جدید صنایع دفاعى است. اما به ثمر رسیدن و موفقیت نوآور ى هاى صنعت دفاعى (به خصوص نوآورى هاى فناورانه)، تحت تاثیر عوامل متعددى است. در این زمینه، محققان اغلب به سه دسته عوامل محیطى، سازمانى و فردى اشاره دارند، که خود این عوامل نیز، متشکل از مولفه هاى متعددى دیگرى هستند. به نظر برخى محققان، عوامل سازمانى نسبت به دسته عوامل دیگر، نقش مهم ترى در موفقیت نوآورى ها دارند. در صنایع دفاعى (که معمولاً درگیر توسعه فناورى و محصولات پرریسک و زمان برى نسبت به صنایع تجارى هستند) شاید نقش و اهمیت عوامل سازمانى بیشتر هم باشد. براین اساس، در تحقیق حاضر، ابتدا ابعاد موفقیت نوآورى در صنعت دفاعى تبیین مى شود و در ادامه، عوامل سازمانى موثر 40 (عامل) مورد شناسایى قرار مى گیرد و با نظر خبرگان اصلاح مى گردد. سپس، با کمک نظرات 100 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع مختلف دفاعى، تاثیر عوامل سازمانى به تفکیک بر موفقیت نوآورى هاى جهشى و تدریجى، بررسى و مقایسه شده و رتبه بندى مى شوند.
Although success of defense industries depends on many factors, innovation is a key factor in transition to a new era of defense industries. Previous studies have mentioned many factors, such as individual, organizational and environmental, as affecting innovation success. Opportunity creation for future wars, responding to army's current needs, and gaining economical profits are 3 main components of innovation success in defense industries. In spite of the fact that all these factors have key roles in innovation success, some researchers emphasize more on the importance of organizational factors. In fact, innovations in defense industries are complex, expensive and require interaction between industries and army. In this situation, organizational capabilities and assets are very important elements for innovations to succeed. In this study, after explaining the dimensions and components of innovation success, organizational factors are identified. Then, with the help of 13 defense experts, we try to refine the factors according to the field. After that, by using survey methods, we study organizational factors impacts on radical and incremental innovation separately. The results show that 22 of 40 factors have meaningful impacts on innovation success, while the ranking and priority of these factors differ in radical and incremental innovation.
https://www.nowavari.ir/article_14592_90140d4c60f5300ca3b8df44c5b7da3c.pdf
عوامل موثر بر نوآورى
موفقیت نوآورى
نوآورى جهشى
نوآورى تدریجى
صنعت دفاعى
factors influencing innovation
Innovation success
radical innovation
incremental innovation
Defense Industry
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2012-12-01
1
1
40
21
14593
Original Article
مدلسازى شکل گیرى نظام نوآورى فناورانه در بخش زیست فناورى ایران با استفاده از مدل یابی معادلات ساختارى
Modeling the Formation of Technological Innovation System in Iran's Biotechnology Sector Using Structural Equation Modeling
مهدی محمدی
mohammadi.mehdi@gmail.com
1
مهدی الیاسی
elyasimail@gmail.com
2
محمد تقی تقوی فرد
3
حجت الله حاجی حسینی
4
عطیه دلاور
5
دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی
با توجه به اهمیت روزافزون فناورىهاى نوظهور مانند نانوفناورى، زیستفناورى و فناورى اطلاعات و ارتباطات، در این تحقیق سعى شد نحوه شکل گیرى و رشد بخش زیستفناورى ایران با استفاده از رویکرد کارکردى نظام نوآورى فناورانه، مورد بررسى و تحلیل قرار گیرد. براى این منظور با بهرهگیرى از فن " نگاشت تاریخى دادهها" و مصاحبه با برخى از فعالان بخش زیست فناورى و بررسى و تحلیل محتواى اسناد و فعالیتهاى انجام شده در آن، تحلیل کیفى بر نحوه شکلگیرى تاریخى آن در کشور انجام شد. بر اساس نتایج این تحلیل و مبانى نظرى تحقیق، مدل اولیهاى براى شکلگیرى کارکردهاى نظام نوآورى در این بخش مشتمل بر 15 فرضیه براى مسیر تاثیرگذارى کارکردها طراحى گردید. در ادامه، با انجام تحلیلى بر 103 پرسشنامه جمع آورى شده از خبرگان بخش زیست فناورى، پس از آزمون سازههاى مدل به روش تحلیل عاملى، مدل و مسیر تاثیرگذارى کارکردهاى مختلف بر یکدیگر با کمک مدلیابى ساختارى استخراج شد. نتایج این تحقیق نشان داد که نقش دولت در شکلگیرى کارکردهاى نهادینه سازى و قانونمندسازى، هدایت فصلنامه علمى - پژوهشى تحقیقات و نوآورى، نقشى کلیدى بوده که باعث شکلگیرى بقیه کارکردهاى نظام نوآورى زیست فناورى در ایران شده است. البته وجود ظرفیتها و پتانسیلهاى دانشى و بازارى اولیه، باعث شکلگیرى دو مسیر تقویت طرف تقاضا و طرف عرضه شده است و لذا، این مسیر شکلگیرى تحت عنوان "موتور شکلگیرى حمایت دولت و ظرفیتهاى دانشى و بازارى" نامگذارى گردید.
The main objective of this study is to provide a model for the formation of emerging technological innovation system in Iran's biotechnology sector. In this study which uses qualitative and quantitative methods, the historical development of the formation of this sector is analyzed, taking the functional approach of Technological Innovation System (TIS) concept. Using historical data mapping, the evolution of different functions and activities is charted in this paper. By conducting factor analysis and structural equation modeling on 103 questionnaires, the functions and activities of the conceptual model are confirmed and the causal relationships between different functions are mapped. Based on the results, 7 functions and several activities are identified for the formation of emerging technological innovation systems in Iran. The results indicate that the government has a key role through influencing the functions, such as directing research and innovation, institutionalization and legalization. Therefore, the government's functions and activities are the main drivers of the formation and development of these sectors in Iran, and also simultaneous development of knowledge and market capacities facilitate the process.
https://www.nowavari.ir/article_14593_4ea4fb81497da0fddb7cfc75f0ddfdd8.pdf
نظام نوآوری فناورانه
فاز شکلگیری
بخش زیستفناوری
مدل معادلات ساختاری
Technological Innovation System
Functions
Formation phase
Biotechnology sector
structural equation modeling
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2012-12-01
1
1
41
60
14594
Original Article
تبیین کارکردهاى مدیریت فناورى در توسعه محصول جدید با روش تحلیل سلسله مراتبى فازى
Elaborating on Technology Management Functions in New Product Development by Fuzzy AHP Method
سعید جعفری خانشیر
1
رضا رادفر
faranak.nadi@gmail.com
2
رضا حسنوی
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
دانشگاه مالک اشتر
فرآیند توسعه محصول جدید یکرویکرد نوین براى بقا در محیط رقابتى است و عوامل کلیدى موفقیت واسطهاى براى کسب مزیتهاى رقابتى است. همراستایى مدیریت تغییر فناورى (با هدف برنامهریزى براى کسب فناورى و پر کردن شکاف فناورانه) و فرآیند توسعه محصول یک ضرورت جدى مىباشد. هدف این تحقیق اولویتبندى کارکردهاى مدیریت فناورى در فرآیند توسعه محصول با معیار ارتقاى اثربخشى فرآیند و از طریق عوامل کلیدى موفقیت فرآیند و با بهرهگیرى از مطالعه موردى در یک صنعت دانشبنیان میباشد. این تحقیق از نوع توصیفى پیمایشى است که در آن، با توجه به فقدان دادههاى قطعى، روش تحلیل سلسله مراتب فازى مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس دیدگاه صاحبنظران،5 کارکرد اصلى مدیریت فناورى شناسایى و 3 گروه عوامل کلیدى موفقیت (معیار اثربخشى فرآیند) براى اولویتبندى کارکردهاى مدیریت فناورى استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد کارکرد شناسایى و انتخاب فناورى در مرحله امکانسنجى، کارکرد اکتساب فناورى در مرحله توسعه سیستمى و کارکرد بهرهبردارى در مرحله توسعه فناورى از بیشترین اولویت برخوردار است. بر اساس نتایج این تحقیق (شناسایى رابطه کارکردهاى مدیریت فناورى و مراحل فرآیند)، زمینه طراحى الگوى مدیریت فناورى در بستر فرآیند با هدف همسویى، یکپارچگى و تقویت تناسب و افزایش بهرهورى کل نظامهاى مدیریتى ایجاد میگردد.
New product development (NPD) is a modern approach for responding to environmental changes in firms according to critical success factors (CSF), and for achieving competitive advantages. The alignment of technology change management — with concentration on technology acquisition planning and filling technological gap — with new product development process is a necessary. The purpose of this study is to prioritize technology management functions in NPD process by considering CSFs as criteria and concentrating on a knowledge-based organization. In this descriptive and survey study, Fuzzy AHP method is used. Based on the experts' views, 5 technology management functions are identified, and 3 groups of key success factors are used to prioritize them. The results show that the function of identifying and selecting technology in feasibility stage, the function of technology acquisition in technology development stage, and the function of technology exploitation in product development stage have the highest priorities. Accordingly, a design theme for an efficient technology management system in NPD is achieved. The reliability of the study is confirmed by Cronbach's Alpha and its validity is verified by technology management and NPD experts' views.
https://www.nowavari.ir/article_14594_cadad187d6f2d3423a8b50eda314fd62.pdf
کارکردهاى مدیریت فناورى
فرآیند توسعه محصول جدید
عوامل کلیدى موفقیت
Technology Management Functions
New Product Development (NPD)
Critical Success Factors (CSF)
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2012-12-01
1
1
61
75
14595
Original Article
مدلی برای تصمیم گیری خرید مشتریان محصولات فناورى برتر پژوهشی در نمایشگر قلب شرکت صاایران
A Decision-Making Model for Hi-Tech Organizational Buyers: SAIRAN's Patient's Heart Monitor
ابراهیم محمودزاده
mah@mut.ac.ir
1
نفیسه رحمتی
2
سید مرتضی رفیعی راد
3
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
دانشگاه علم و فرهنگ
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
از آنجا که کالاهاى فناورى برتر داراى خصوصیات خاص و شرایط ناپایدارى است؛ لذا رفتار خریداران سازمانى امرى حساس و پیچیده است. این مقاله به بررسی و تحلیل حساسیتهای کلیدی موثر در تصمیمگیری خریداران سازمانی در خرید کالای فناورى برتر میپردازد. برای این منظور از روش گرانددتئوری جهت ایجاد مدلى کاربردى و انتزاعى، استفاده شده است. پس از انجام مصاحبه با دست اندرکاران و خبرگان این حوزه و تحلیل حساسیتها و دستیابی به مفاهیم نهفته در آنها، مدلی برای فرآیند تصمیمگیری خریداران سازمانى ارائه شد که میتواند مراحل گوناگون تصمیمگیری را به خوبی نشان دهد و حساسیتهای هر مرحله را ترسیم نماید. در انتها نیز مدل حاصل، با مدل مانابرى و تینا، مقایسه و بررسی گردید.
Why do customers prefer one product/brand to others? Which elements make one product more attractive than others? Nowadays, with the growth of markets, customers are growing too and understanding their behavior becomes accordingly more complicated than ever. "Customer behavior" is one of the most important issues for any marketer in SAIRAN organization to the extent that many decision-makings in the organization depend heavily on that. Hi-tech markets have special environmental characteristics, such as market/technology and competitive uncertainty, which differentiate them from low-tech markets; however, B2B and B2C marketing have many differences. One of the major objectives of this paper is to explore critical factors affecting the decision-making of hi-tech organizational buyers. Focusing on "Patient's Heart Monitor" as a hi-tech product in SAIRAN Company, we propose a new applicable model for the company marketing management. In this study, the "grounded theory method" is used, which is the best approach to find an applicable and useful model for B2B buying behavior in high-tech products. Finally, we compare this model with one of the latest models — i.e. Manabery & Tina's model — to reveal its strengths and weaknesses.
https://www.nowavari.ir/article_14595_0077468d295fc8a45cb766fcfedbc140.pdf
تصمیم گیری خرید مشتری
بازاریابی کالای فناورى برتر
خرید سازمانی
گراندد تئوری
customer's decision-making
Hi-Tech Marketing
B2B
Grounded theory
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2018-05-22
1
1
77
97
14596
Original Article
تحلیل رابطه مدل کسب وکار و راهبردهاى ژنریک پورتر در سازمان هاى با فناوری پیشرفته با رویکرد پیمایشى
An Analysis of the Relationship Between Business Model of High-tech Firms and Porter`s Generic Strategies, Using a Survey Approach
غلامرضا توکلی
tavakoli145@gmail.com
1
مجید رمضان
2
حسام الدین ساروقی
sarooghi@ut.ac.ir
3
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
دانشگاه تهران
مدل کسب و کار به عنوان یک مفهوم نوین مدیریتى در دو دهه گذشته به شدت مورد علاقه پژوهشگران، مدیران اجرایى و تحلیلگران کسب و کار قرار گرفته است. پژوهشگران هنگامى از واژه مدل کسب و کار استفاده مى کنند که خواهان توصیف منطق خلق ارزش یک سازمان هستند. با توجه به گستردگى دیدگاه هاى مطرح شده درباره مفهوم و کارکرد مدل کسب و کار، پرسشهاى زیادى در مورد نسبت این مفهوم باراهبرد، مطرح شده است. مقاله حاضر نخست به بررسى عمیق ادبیات مدل کسب و کار پرداخته و سپس دیدگاه هاى پژوهشگران درباره نسبت راهبرد و مدل کسب و کار را مورد بررسى قرار داده است. در ادامه، با استخراج یک چارچوب مفهومى در قالب یک پژوهش میدانى، ارتباط آرایش اجزاى مدل کسب و کار با راهبردهاى ژنریک پورتر در سازمان هاى با فناورى پیشرفته مقایسه شده است. براى گروه بندى سازمانها بر اساس انواع راهبرد و مدل کسب و کار از تحلیل خوشهاى بهره گرفته شده و سپس به منظور سنجش میزان تناسب ماهیت راهبرد و مدل کسب و کار درآنها عملکرد سازمان ها مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج به دست آمده حاکى از آن است که آرایش مدل کسب و کار در سازمان هایى که راهبرد آن ها رهبرى هزینه است با آرایش مدل کسب و کار سازمان هایى که راهبردآن ها تمایز است، تفاوت معنىدارى دارد.
As a new management concept, business model has been highly emphasized by academics, practitioners and business analysts in the last two decades. Academics use the term "business model" when they want to describe the rationale of value creation and value capture in an organization. Since perspectives on defining business model concept and function is highly diverse, many ambiguities have been arisen regarding the relationship between business model and strategy. To shed light on this issue, the present paper first investigates the business model literature and then reviews different views regarding business model and strategy relationship. After that, a research framework is developed to address business model elements arrangement fit to Porter`s generic strategies in high-tech firms. Also, clustering analysis is used to group firms based on their business models and strategies, and then the performance of the firms is compared to investigate the fit between business model elements and each of the Porter's generic strategies. Finally, the results reveal that the arrangement of business model in firms which follow cost leadership strategy is different from the arrangement of business model in firms which follow differentiation strategy.
https://www.nowavari.ir/article_14596_e213ff2390537721b9ada1011be0ac1f.pdf
مدل کسب و کار
راهبرد
ارزش
عملکرد راهبردى
تناسب راهبردى
Business Model
strategy
Value
Strategic Performance
Strategic fit
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2012-12-01
1
1
99
124
14597
Original Article
طراحى مدل سازمان کثرتگرا درصنعت هوایى
Pluralistic Organization Model Design for Aviation Industry
محمد علی سرلک
1
سید علی اکبر احمدی
2
امیرحسین امیرخانی
3
امیر نیکزاد
4
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
این مطالعه با رویکردى توصیفى-پیمایشى درصدد طراحى مدل سازمان کثرت گرا در صنعت هوایى ایران است. مسئله اصلى تحقیق این است که صنعت هوایى در حال حاضر به لحاظ عناصر اصلى سازمان فاقد توان لازم جهت تعامل مثبت با عناصر متکثر و تناقض گونه محیط بیرونى و درونى سازمان است. به همین منظور، 54 مولفه اصلى سازمانهاى کثرتگرا از روى ادبیات موضوع استخراج و سپس هشت مولفه اصلى در محیط صنعت هوایى از طریق اجراى فن دلفاى و با حضور 30 تن از اساتید دانشگاهى و خبرگان صنعتى استخراج گردید. سپس مدل مفهومى سازمان کثرتگرا در صنعت هوایى از روى 8 مولفه یا سازه اصلى حاصل، شناسایى و ترسیم گردید. در ادامه پرسشنامهاى جهت آزمون فرضیات تهیه و پایایى و روایى پرسشنامه از طریق آزمونهاى آلفاى کرونباخ و تحلیل عاملى تاییدى ارزیابى شد. در نهایت، آزمون فرض براى 16 فرضیه، از طریق تحلیل مسیر و معادلات ساختارى انجام گردید و پس از آن، مدل مفهومى مورد تایید قرار گرفت. این تحقیق نشان داد که مولفههاى اصلى یک سازمان کثرتگرا شامل تنوع ذینفعان محیطى، ساختار متکثر، فناورى غیرتکرارى و منابع انسانى متنوع موجب تمایل سازمان به کثرتگرایى و سپس ظهور مولفههایى مثل تفکیک افقى، شبکه سازى و گرایش به نقشه راه مىشوند و هر یک داراى رابطهاى قوى با یکدیگر مىباشند. بعلاوه، شاخصهاى مهم و اثرگذار هر سازه نیز از روى ادبیات موضوع مشخص گردید.
The present study seeks to design a pluralistic organizational model in Iranian Aviation Industries Organization through a descriptive survey. The main concern of the study is that the main organizational elements of the current aviation industry are not capable of positive interaction with the pluralistic and paradoxical elements of its external and internal environments. To solve this problem, a survey is performed on the literature, and 54 main values of pluralistic organizations are extracted and then reduced to 8 main values using Delphi technique and 30 academic and industrial experts' opinions. Furthermore, the conceptual model of a pluralistic organization in aviation industry is designed by the interaction of 8 extracted values through Delphi technique. A questionnaire is then designed, and its reliability and validity tested by Cronbach's Alpha and affirmative factor analysis. Moreover, hypothesis testing for 16 hypotheses is performed through route analysis which leads to the approval of the conceptual model. This study indicates that "varied environmental stakeholders", "pluralistic structure", "non-occurrence technology" and "varied human resources" will drive the organization to show pluralistic behaviors, such as horizontal integrating, networking and road-mapping. Also, the results show that such values have strong interaction with each other, while the most related variable in each value is identified too.
https://www.nowavari.ir/article_14597_446189309dbe236ab7b38633b528c14a.pdf
سازمان کثرتگرا
تناقض گونگى
شبکه سازى
تفکیک افقى
نقشه راه
Pluralistic Organization
Networking
Road-mapping
Paradoxical Elements
horizontal resolution