@article { author = {Narimani, Mehdi and Noroozi, Nasser and Makkarian, Saeed}, title = {Human Resources Management: Vital and Effective Elements in Technological Innovation}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {1}, number = {2}, pages = {1-16}, year = {2013}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Human resource management (HRM) is one of the most important resources of organizations and a basic element in obtaining organizational goals and strategies. This study aims to show the role of HRM in technology innovation and to investigate the effect of miscellaneous components of HRM on technology innovation. The participants in this study are active researchers in the field of nanotechnology. Based on a survey conducted among nanotechnology organizations and the subject matter experts, five groups of factors influencing innovation are determined. They include financial incentives, non-financial incentives, HR training, the evaluating and monitoring of process, and the evaluating and monitoring of output. Then, using appropriate statistical tests, the relationship among these factors are investigated. The results confirm all the hypotheses except the effect of financial incentives on technology innovation. In addition, the results indicate that external control has negative effect on technology innovation, whereas process control has positive effect on this variable.}, keywords = {HRM,Technological Innovation,organizational performance,nanotechnology experts}, title_fa = {بررسی نقش نهادهای میانجی نوآوری فناورانه در ایجاد رابطه مدیریت منابع انسانی و عملکرد شرکت (مورد مطالعه: پژوهشگران حوزه نانوفناوری)}, abstract_fa = {در سال های اخیر رابطه بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد شرکت، توجه بسیاری از پژوهشگران در حوزه منابع انسانی و نوآوری را به خود جلب کرده است. منابع انسانی به عنوان سرمایه اساسی سازمان ها در کنار سایر منابع، مطرح و در حقیقت رکن اساسی هر سازمان در برآورده ساختن راهبرد ها و دستیابی به اهداف می باشد. در این مقاله سعی شده است نقش مدیریت منابع انسانی در نوآوری فناورانه سازمان نشان داده شود و تاثیر مولفه های مختلف نظام مدیریت منابع انسانی بر نوآوری فناورانه در میان پژوهشگران فعال در صنعت نانو مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس، با پیمایشی که در بین شرکت ها و متخصصان نانوفناوری انجام شد، 5 گروه عوامل تاثیر گذار بر نوآوری فناورانه شرکت و در نهایت عملکرد شرکت مشخص شد. این 5 دسته عبارت بودند از انگیزه های مادی، انگیزه های غیر مادی، آموزش نیروی انسانی، ارزیابی و کنترل فرآیند و ارزیابی و کنترل خروجی. سپس با استفاده از آزمون های فرض آماری، ارتباط بین این عوامل 5گانه و نوآوری فناورانه سنجیده شد. نتایج منجر به تایید همه فرضیات مدل به جز تاثیر انگیزه های مادی بر نوآوری فناورانه در میان پژوهشگران حوزه نانوفناوری شد. یکی از نتایج مهم این تحقیق این است که کنترل خروجی تاثیر منفی بر نوآوری فناورانه داشته در صورتی که کنترل فرآیند تاثیر مثبتی بر آن دارد. نوآوری فناورانه نیز اثر نسبت خوبی بر عملکرد سازمانی دارد.}, keywords_fa = {مدیریت منابع انسانی,نوآوری فناورانه,عملکرد سازمانی,پژوهشگران نانو فناوری}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14600.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14600_c909a4aa21d3a58d3103eeb3bcbfb6ea.pdf} } @article { author = {A’a rabi, Seyyed Mohammad and Soofi, Bamdad and Salehe Sadeghiani, Jamshid and Booshehri, Alireza}, title = {The Effect of Technology Strategy Integration on Firms Performance}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {1}, number = {2}, pages = {17-387}, year = {2013}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Based on management and particularly technology management literature, the success of a firm depends on the effective integration of its technology strategy in accordance with business and corporate-level strategies. The question is how this integration should be achieved. Based on the theory of strategic reference points (SRP), organizations can select reference points for integration and then integrate their elements and systems with them. However, to study several firms, the same reference points are needed. In this study, the control and focus of the firms are selected as strategic reference points and a hypothesis is raised that integrating technology and corporate strategies around these reference points can lead to higher performance. This hypothesis is tested in 78 defense-related firms, revealing that certain types of corporate and technology strategies integration are associated with higher performance.}, keywords = {strategy,technology,Integration,performance,Strategic Reference Points,corporate strategy}, title_fa = {تاثیر هماهنگی راهبردهای فناوری و بنگاه بر عملکرد بنگاه ها}, abstract_fa = {براساس منابع مدیریت و به ویژه منابع مدیریت فناوری، موفقیت بنگاه ها  به هماهنگی (یکپارچگی) راهبرد فناوری با راهبردهای بنگاه و کسب و کار بستگی دارد. اما سوالی که مطرح می شود این است که این هماهنگی چگونه برقرار می شود؟ بر اساس نظریه نقاط مرجع راهبردی، سازمان ها می توانند نقاط مرجعی را  برای هماهنگی انتخاب کنند و عناصر و سیستم های خود را با آن هماهنگ نمایند. با توجه به این نظریه، در صورتی که راهبردها براساس نقاط مرجع راهبردی یکسانی طراحی و اجرا شوند می توان انتظار داشت که با یکدیگر هماهنگ باشند. در این تحقیق میزان کنترل موجود در بنگاه و میزان توجه بنگاه به محیط بیرون به عنوان نقاط مرجع راهبردی انتخاب شدند و این فرضیه مطرح گردید که هماهنگی راهبردهای فناوری و بنگاه حول این نقاط مرجع می تواند به عملکرد بالاتر بنگاه منجر شود. این فرضیه از طریق پیمایش در 78 بنگاه صنعتی مورد بررسی قرارگرفت و مشخص شد که انواع خاصی از هماهنگی بین راهبرد فناوری و راهبرد بنگاه با عملکرد بالاتری همراه است.}, keywords_fa = {راهبرد,فناوری,یکپارچه سازی (هماهنگی),عملکرد,نقاط مرجع راهبردی,راهبرد بنگاه}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14601.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14601_90343a2dc7bc088389641fac841f6015.pdf} } @article { author = {Norouzi, Hussein and Moshabaki, Asghar and Khodadad Hosseini, Seyed Hamid and Kordnaeij, Asadollah}, title = {The Relationship between Emotional Intelligence Capabilities and Organizational Entrepreneurship: A Case Study of Iran's Commercial Automotive Industry}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {1}, number = {2}, pages = {39-64}, year = {2013}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Rapid changes, increased competition, reduced product life-cycles and rapid advance of technology are considered as unavoidable features of the current business environment. Creative and innovative entrepreneurs are necessary for organizations to survive. The particular interest of organizations and institutions in recent years reveals the importance of entrepreneurship in business environment. The present study aims to evaluate the effects of emotional intelligence capabilities on organizational entrepreneurship. The population studied in this study includes the commercial and cargo automotive industry of Iran. The study is based on a descriptive survey. In order to measure the emotional intelligence of managers and employees, the Afzalur & Minors standard questionnaire is used to evaluate self-awareness, self-regulation, self-motivation, social awareness and social skills, while a researcher-made questionnaire is used to measure organizational entrepreneurship. The validity and reliability of the questionnaire are determined by experts and Cronbach's alpha. The data are analyzed using statistical methods, including Spearman correlation matrix, Friedman test and stepwise regression. The results show a significant positive relationship between the emotional intelligence of employees and organizational entrepreneurship. Also, confirmatory factor analysis is used to measure the total fitness of the model}, keywords = {Emotional intelligence,Personal competence,Social competence,Organizational Entrepreneurship}, title_fa = {بررسی و مطالعه ارتباط قابلیت های هوش هیجانی با کارآفرینی سازمانی؛ مطالعه موردی صنعت خودروی های تجاری در ایران}, abstract_fa = {    تغییرات سریع، رقابت فزاینده، کاهش طول عمر محصولات و سرعت زیاد پیشرفت فناوری از ویژگی های غیر قابل اجتناب محیط کسب و کار کنونی است. وجود افراد خلاق، نوآور و کار آفرین از الزامات اساسی تداوم حیات سازمان ها می باشد. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر ابعاد هوش هیجانی کارکنان در دو بعد شایستگی هایی فردی (خودآگاهی، خودانگیزشی، خود تنظیمی) و شایستگی های اجتماعی ( آگاهی اجتماعی، مهارت های اجتماعی) برمیزان کارآفرینی سازمانی انجام شده است. در این مقاله، کارآفرینی سازمانی  به عنوان متغیر وابسته و ابعاد هوش هیجانی کارکنان سازمان، به عنوان متغیر مستقل درنظر گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق صنعت تولید خودروهای تجاری و باری در ایران می باشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. برای سنجش هوش هیجانی کارکنان و مدیران، از پرسشنامه استاندارد افزلور و ماینورس استفاده گردید و برای سنجش کارآفرینی سازمانی پرسشنامه محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفت. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ تعیین شد. داده ها با استفاده از روش های آماری ماتریس همبستگی اسپیرمن و آزمون فریدمن و روش رگرسیون گام به گام، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل رابطه ای مثبت و معنی دار میان هوش هیجانی کارکنان و کارآفرینی سازمانی را نشان داد. برای سنجش برازش کلی مدل تحقیق از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید.}, keywords_fa = {هوش هیجانی,قابلیت های شخصی,قابلیت های اجتماعی,کارآفرینی سازمانی}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14602.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14602_a8580e1d5da23c3aa04089a2d3285641.pdf} } @article { author = {Sarlak, Mohammad Ali and Ahmadi, Seyyed Ali Akbar and Amir Khani, Amir Hoseinn and Nikzad, Amir}, title = {Sociological Paradigms and Organizational Analysis: The Elements of Corporate Life Sociology}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {1}, number = {2}, pages = {65-82}, year = {2013}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present study is an interdisciplinary survey to identify the sociological basis of aviation technologies based on four well-known sociological paradigms: functionalism, interpretivism, humanism and structuralism. First, the main technologies of aviation industry are listed with a preliminary introduction to sociological paradigms. The main idea of the present study is to propose a conceptual framework for the classification and interpretation of aviation industry technologies philosophically, sociologically and technologically on the basis of a matrix created by integrating technological criteria in Perrow's typology with that of Burrell and Morgan's sociological paradigms. Based on the results of a questionnaire with a sample of 15 experts, aviation technologies location in each matrix is identified and finally four sets of technologies determined: functional technologies, interpretive technologies, humanistic technologies and structural technologies. At the end, some suggestions are proposed. }, keywords = {technology,Aviation technologies,Paradigm,sociological paradigms,technology matrix}, title_fa = {فناوری های صنعت هوایی از منظر پارادایم های جامعه شناختی}, abstract_fa = {مطالعه حاضر، یک مطالعه میان رشته‏ای است و درصدد شناسایی مبانی جامعه شناختی فناوری های هوایی بر اساس چهار پارادایم جامعه شناختی کارکردگرایی، تفسیرگرایی، انسان گرایی و ساختارگرایی است. در این تحقیق به این منظور ابتدا فهرستی از فناوری های اصلی صنعت هوایی تهیه گردید. سپس با تلفیق معیارهای فناورانه از ماتریس فناوری پرو[i]و معیارهای فلسفی و جامعه شناختی از ماتریس پارادایم های چهارگانه بورل و مورگان، یک چارچوب مفهومی برای طبقه بندی فناوری های هوایی در یک ماتریس دو در دو از سه منظر فلسفی، جامعه شناختی و فناورانه ارائه شد. در ادامه از طریق یک پرسشنامه و جمع آوری نمونه ها از سوی 15 نفر از خبرگان فناوری صنعت هوایی، جایگاه هر یک از فناوری های اصلی صنعت هوایی در هر یک از چهارخانه ماتریس، شناسایی شد و  با لحاظ نمودن ابعاد جامعه شناختی و فلسفی و همچنین فناورانه، چهار دسته فناوری شناسایی گردید که عبارتند از : فناوری های کارکردگرا، فناوری های تفسیری، فناوری های انسان گرا و فناوری های ساختار گرا. در نهایت با در نظر گرفتن ماتریس توسعه فناوری هوایی (ابعاد جذابیت و توانمندی)، توصیه هایی در حوزه مدیریت برای هر یک از فناوری های هوایی که دارای جذابیت بالا هستند ارائه شد. لازم به ذکر است که این تحقیق درصدد گشودن پرتوهای جدید در حوزه فناوری از منظر جامعه شناختی و مبانی پارادایمی است.}, keywords_fa = {فناوری,فناوری های هوایی,پارادایم,پارادایم های جامعه شناختی,ماتریس فناوری}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14603.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14603_f510264c8fec6a41140bcafeff4eadf6.pdf} } @article { author = {Karimi Govareshaki, Mohammad Hossein and Elyasi, Mehdi and Abedi Jozam, Reza}, title = {A Model for Outsourcing the Decisions of Manufacturing in a Governmental Organization}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {1}, number = {2}, pages = {83-106}, year = {2013}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Governmental organizations must change to agile organizations in order to achieve their goals and missions. According to the Article 44 of Iran's Constitution, one of the main policies of governmental organizations towards becoming agile organizations is to focus on core missions and to outsource technology and activities using the whole national research and industrial capacity. So, the government always has to deal with the issues concerning outsourcing decisions — which technologies/activities or products are outsourced and which are produced inside the organization? How much is the scope of outsourcing? And what is the best provider for outsourcing? This study investigates the outsourcing decision models and finally with the aids of AHP approach and Expert Choice software, presents a model for decisions on outsourcing, making or buying. Decision process in the proposed model deals first with the outsourcing of the whole system, then its components. Decision-making is done in three phases. In the first phase, decision-makings are based on the strategic importance of standards, technical knowledge maintenance and the security of information. In the second phase, decision-makings are founded on production in the internal network or external network based on the criteria of quality, price and delivery. In the third phase, final decision-makings are based on capacity. This model is tested on a real case and the results indicate that it is consistent with the experts' opinions.}, keywords = {Outsourcing,make-or-buy,decision-making process,Analytical Hierarchical Process (AHP)}, title_fa = {الگویی برای تصمیمات برون سپاری تولید در یک سازمان دولتی}, abstract_fa = {    سازمان های دولتی برای تحقق اهداف و ماموریت های خود باید از سازمان های لخت به سمت سازمان های چابک حرکت کنند. بر مبنای اصل 44، یکی از سیاست های اصلی سازمان های دولتی در راستای چابک سازی، تمرکز بر ماموریت های اصلی و برون سپاری فناوری ها و فعالیت ها با استفاده از ظرفیت های تحقیقاتی و صنعتی کشور می باشد.  بنابراین، یکی از مسایلی که همواره پیش روی سازمان های دولتی است، مساله ی تصمیم گیری در خصوص برون سپاری می باشد، در این مقاله ضمن بررسی روند تصمیمات برون سپاری، مدلی برای تصمیم گیری در خصوص برون سپاری و یا ساخت،  با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی   به کمک نرم‌افزارExpert choice  ارائه می گردد. فرایند تصمیم گیری در این مدل بدین ترتیب است که ابتدا برون سپاری در سطح سامانه مورد بررسی می شود و این کار تا سطح اجزای سامانه ادامه پیدا می کند. تصمیم گیری در سه مرحله صورت می گیرد. در مرحله اول براساس معیارهای اهمیت راهبردی، حفظ دانش فنی و امنیت اطلاعات، تصمیم تولید در هسته و یا شبکه اتخاذ می گردد. در مرحله دوم تصمیم در خصوص تولید در شبکه داخلی و شبکه بیرونی مبتنی بر معیارهای کیفیت، قیمت و تحویل دهی صورت می گیرد . در مرحله سوم، تصمیم گیری نهایی بر اساس ظرفیت صورت می گیرد. این مدل بر روی یک سامانه واقعی در یک سازمان دولتی اجرا شد. نتایج تصمیم حاصل از مدل مورد توافق خبرگان و تصمیم گیرندگان بود.}, keywords_fa = {برون سپاری,ساخت یا خرید,تصمیم گیری,فرآیند تجزیه و تحلیل شبکه ای AHP}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14604.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14604_a891d01f3af9bdc3f0b7438051b52240.pdf} } @article { author = {Akhavan, Peyman and Rahimi, Akbar}, title = {The Identification and Prioritization of Motivational Factors Affecting Knowledge-sharing in an Industrial-Research Organization}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {1}, number = {2}, pages = {107-135}, year = {2013}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In today's competitive environment, gaining competitive advantage is one of the most fundamental challenges for managers. Nowadays, "human resources" are among the most important resources for creating competitive advantages, and those employees viewed as sources of knowledge will gain more value in organization. The importance and value the knowledge workers receive in an organization lead to a strategy known as knowledge preservation. Researchers have found that what leads to the creation of competitive advantage is employees' knowledge and the process of sharing it. Managers try to promote knowledge-sharing, while employees tend to keep their knowledge secret. This paradox leads to different approaches taken by human resources and managers in hoarding or sharing knowledge. The solution proposed in this paper for aligning these two different approaches is using factors that cause human resources to share their knowledge with others voluntarily. In this study, motivations are introduced as factors that lead to human resources knowledge-sharing on a voluntary basis. After reviewing the literature and theories of motivation, and by using the questionnaire survey method, effective motivational factors in knowledge-sharing are identified in an industrial-research organization in Tehran, then ranked by Friedman method. The results show that in knowledge-sharing, intrinsic motivational factors have higher priorities than extrinsic ones. The results also demonstrate that "friendly and sincere relations" and "job promotion" are the most important intrinsic and extrinsic motivational factors affecting knowledge-sharing.}, keywords = {knowledge-sharing,intrinsic motivational factors affecting knowledge-sharing,extrinsic motivational factors affecting knowledge-sharing}, title_fa = {شناسایی و رتبه بندی عوامل انگیزشی موثر بر اشتراک دانش در یک سازمان پژوهشی-صنعتی}, abstract_fa = {در محیط رقابتی دنیای امروز، کسب مزیت رقابتی یکی از چالش های اساسی مدیران است. منابع انسانی به عنوان یکی از مهم ترین منابع جهت ایجاد مزیت رقابتی شناخته می شود و کارکنانی که از منبع دانش بهره لازم را برده باشند دارای ارزش بیشتری در سازمان هستند. اهمیت بیشتر سازمان به دانشکاران، موجب به کارگیری راهبرد حفظ دانش توسط آنها می شود. محققان دریافته اند که آنچه به ایجاد مزیت رقابتی منجر می شود، دانش کارکنان و به اشتراک گذاری آن با دیگران است. تلاش مدیران جهت اشتراک دانش کارکنان از یک سو و به کارگیری راهبرد حفظ دانش توسط کارکنان از سوی دیگر، باعث ایجاد دو رویکرد متفاوت بین منابع انسانی سازمان و مدیران در احتکار یا اشتراک دانش شده است. راه حل پیشنهادی این مقاله برای همسوسازی این دو رویکرد متفاوت، به کارگیری عواملی است که موجب شود منابع انسانی به صورت داوطلبانه دانش خود را در اختیار دیگران قرار دهند. در این تحقیق انگیزه ها به عنوان عواملی معرفی می گردند که باعث می شوند منابع انسانی از روی تمایل دانش خود را در اختیار دیگران قراردهند. پس از بررسی تحقیقات پیشین و نظریه های مختلف انگیزشی، با استفاده از پرسشنامه و به شیوه پیمایشی، عوامل انگیزشی موثر بر اشتراک دانش در یک سازمان پژوهشی-صنعتی در شهر تهران شناسایی شده و با استفاده از آزمون فریدمن رتبه بندی گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد که برای اشتراک دانش، عوامل انگیزشی درونی نسبت به عوامل انگیزشی بیرونی از اولویت بالاتری نزد کارکنان برخوردار بوده و عوامل انگیزشی "ارتباط دوستانه و صمیمی" و "ترفیع شغلی" به ترتیب به عنوان مهم ترین عوامل انگیزشی درونی و بیرونی موثر بر اشتراک دانش شناخته شدند.}, keywords_fa = {اشتراک دانش,عوامل انگیزشی درونی موثر بر اشتراک دانش,عوامل انگیزشی بیرونی موثر بر اشتراک دانش}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14605.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14605_b3484e8c527c72f8bea134ce217afb35.pdf} }